ظروف آزمایشگاهی
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

کاربردهاي بالن ژوژه

بالن ژوژه يا بالن حجمي يکي وسايل آزمايشگاهي بسيار پر کاربرد در آزمايشگاه هاي شيمي مي باشد. از اين ظرف براي ساخت محلولها با غلظت معين و دقيق استفاده مي شود. بالن ژوژه هم به صورت شيشه اي و هم بصورت پلاستيکي در دو نوع شفاف و قهوه اي در حجم هاي مختلف (از 5 سي سي تا 2000 سي سي) ساخته مي شود. نمونه هاي رنگي آن براي محلول هاي حساس به نور مي باشد. اين محصول داراي يک گردن بلندمي باشد که بر روي آن خط نشانه‌اي قرارگرفته که دقت حجمي بالاي ايجاد مي کند . مي توان به کمک آن حجم سنجي دقيق انجام داد. براي اينکه به توان به آساني محلول را مخلوط کنيم در پوش پلاستيکي براي آن طراحي شده است. در شکل زير نمونه اي از بالن ژوژه شيشه اي قرار داده شده است.

کاربردهاي کندانسور آزمايشگاهي

کندانسور آزمايشگاهي يا مبرد يکي از شيشه آلات آزمايشگاهي بسيار پر کاربرد مي‌باشد که عموما در فرآيندهاي تقطير به منظور سرد کردن بخارات و تبديل آنها به مايع به کار مي رود. همچنين براي سرد کردن بخارات حاصل از تقطير مخلوط چند مايع به منظور جداسازي آنها استفاده مي شود.جنس اين محصول معمولا از شيشه هاي بوروسيليکات مي باشد. انواع کندانسورهاي آزمايشگاهي عبارتند از : حبابدار، مارپيچ و ساده است. استفاده از هر کدام از انواع کندانسور بستگي به کاربرد مورد نظر و شرايط تقطير دارد.

شيشه پودري رنگي و شفاف

شيشه پودري و شيشه مايعي جز ظروف نگهداري نمونه مي باشند و استفاده زيادي در صنعت آزمايشگاهي دارند. همانطور که از اسم اين ظروف مشخص است از آنها براي نگهداري نمونه هاي پودري و مايعي آزمايشگاهي استفاده مي شود. نمونه هايي که حساس به نور باشند در شيشه هاي رنگي که معمولا قهوه اي تيره هستند نگهداري مي شوند. براي آگاهي از قيمت شيشه پودري و همچنين قيمت شيشه مايعي مي توانيد به فروشگاه اينترنتي تمادکالا مراجعه کنيد. تمادکالا جز معدود شرکت هايي است که با توجه به شرايط فعلي بازار و نواسانات اخير قيمت هاي مواد و تجهيزات آزمايشگاهي را شفاف اعلام کرده است

کاربردهاي شيشه مايعي و پودري

شيشه پودري و شيشه مايعي از شيشه آلات آزمايشگاهي بسيار پر کاربرد مي باشند. از اين ظروف براي نگهداري نمونه هاي پودري و مايعي استفاده مي شود. اين شيشه ها در دو نوع شفاف و رنگي ساخته مي شوند. شيشه هاي رنگي براي نمونه هايي استفاده مي شوند که به نور حساس هستند. همچنين اين شيشه ها در اندازه هاي مختلف از 60 سي سي تا 1000 سي سي ساخته مي شوند. جنس اين شيشه ها طوري است که نسبت به مواد خورنده مانند اسيدها و بازها مقاوم هستند و مي توان براي نگهداري اين مواد استفاده کرد. درب اين نمونه ها به صورت سمباده اي است که باعث کيپ شدن درب آن مي شود. 

ظروف آزمایش گاهیظروف آزمایشگاهی

کاربرد پيپت ژوژه

پيپت ژوژه نام ديگر پيپت حبابدار مي باشد. همچنين به اين نوع پيپت، پيپت حجمي نيز گفته مي شود. همون طور که از اسم اين نوع پيپت مشخص است، يک حباب در ساختارش دارد که در قسمت مياني آن قرار گرفته است. تفاوت ديگر اين پيپت با پيپت مدرج، نداشتن درجه‌بندي‌ روي بدنه آن مي باشد. از اين نوع پيپت براي برداشتن حجم‌هاي ثابت و مشخصي از مايعات استفاده مي شود. مثلاً از يک پي‌پت حباب‌دار با حجم 10 ميلي‌ليتري، تنها مي‌تونيم براي برداشتن 10 ميلي‌ليتر مايع استفاده کنيم و اصلاًنمي توانيم با اون 9/5 يا حتي 9 ميلي‌ليتر از مايع رو برداريم. پس اگر ما در آزمايشي دقيقاً به مقادير صحيح 1، 10، 20 و... ميلي‌ليتر از يک مايع نياز داشتيم و دقت آزمايش برامون از اهميت بالايي برخوردار بود، استفاده از اين نوع پي‌پت توصيه مي‌شود. 

وجود حباب براي تخليه‌ي بهتر و کامل‌تر مايع مي باشد. اون هم به دليل اين که وقتي مايع در حال تخليه هست، وقتي که سطح مايع به حباب رسيد، گرماي دست باعث ايجاد فشار مضاعفي روي سطح مايع مورد نظر شده و به تخليه کامل مايع کمک خواهدکرد.

قيف دکانتور چيست

قيف دکانتور يکي از شيشه آلات آزمايشگاهي پر کاربرد است که مايعات را بر اساس چگالي از هم جدا مي‌کند. اين وسيله معمولا از جنس شيشه و به شکل يک مخروط مي باشد . معمولا براي استفاده از اين وسيله آزمايشگاه شيمي از يک گيره به نام گيره قيف دکانتور استفاده مي شود. مواد مخلوط مانند مخلوط روغن و آب (امولسيون ها) را با قيف معمولي داخل آن ريخته و پس از جدا شدن آن ها شير را باز کرده تا مايع زيري (سنگين تر) خارج شده  سپس ظرف ديگري را زير آن قرار داده و دوبار شير را باز مي کنيم تا مايع دوم (سبکتر) از آن خارج شود . اين قيف بسته به نياز در حجم هاي مختلف از 125 سي سي تا 2000 سي سي توليد مي شود.

بالن ته صاف وبالن ته گر

بالن ته صاف و بالن ته گرد از شيشه آلات آزمايشگاهي بسيار پر کاربرد مي باشند. اين دو ظرف تفاوت هايي با هم دارند که در ادامه شرح داده مي شوند. از بالن ته گرد براي حرارت دادن مايعات استفاده مي‌شود. ويژگي مهم اين وسيله? آزمايشگاهي گرد بودن ته بالن مي‌باشد که موجب رسيدن حرارت شعله به صورت يکنواخت به کل مايع مي‌شود. اين نوع بالن از شيشه‌هاي مقاوم در برابر حرارت مانند شيشه بوروسيليکات ساخته مي‌شود. کاربرد عمده اين نوع بالن در تقطير مايعات مي‌باشد. 

زماني که شما يک سري اندکي از بالن ها براي استفاده در اختيار داريد ، داشتن يک بالن ته صاف که بتوان آن را به همان حالت ايستاده رها کرد باعث آزاد کردن دست شما براي انجام کار هاي ديگر مي شود. بالن ته صاف را معمولا همراه با يک توري نسوز روي شعله قرار مي دهند زيرا بدليل صاف بودن کف آن بر خلاف بالن ته گرد يا بالن تقطير اگر روي شعله مستقيم قرار گيرد بدليل متمرکز شدن حرارت شعله در يک نقطه ترک برداشته و مي شکند.

پتري ديش چيست

پتري ديش يکي از ظروف آزمايشگاهي پر کاربرد در علم زيست شناسي و علوم آزمايشگاهي ميباشد. اين ظروف بسته به کاربرد در دو نوع پتري ديش شيشه اي و پتري ديش پلاستيکي ساخته مي شوند. در علوم زيستي معمولا به اين ظرف پليت هم گفته مي شود. مهم‌ترين و رايج‌ترين کاربرد ظروف پتري ديش، استفاده از آن در کشت سلولي است. سلول‌ها به شرط داشتن يک محيط مناسب و مواد غذايي کافي، در محيط ارائه شده رشد مي‌کنند. ظرف پتري اين محيط را در اختيار سلول‌ها قرار مي‌دهد و آن‌ها را از آلودگي مصون نگه مي‌دارد. 

قبل از اختراع ظرف پتري، ظروف مختلف ديگري نيز وجود داشت که براي اين منظور به کار گرفته مي‌شد، اما يا آلوده مي‌شدند و يا سطح‌شان براي کشت يک سلول کوچک بود. براي مثال لوله‌هاي آزمايش را در نظر بگيريد که بلند و استوانه‌اي شکل هستند. اگر چه مواد استفاده شده در آن‌ها به گونه‌اي ساخته شده که آن‌ها را در يک حالت شيب دار نگه دارد، ولي سلول‌ها، فضايي را که براي رشد در ظرف‌هاي پتري به دست مي‌آورند مناسب‌تر از اين گونه از ظرف‌ها است. جداي از اين، حتي اگر دهانه‌ي لوله‌هاي آزمايش با چوب پنبه نيز پوشانده شود، باز هم آلوده مي‌شوند در حالي که در پوش‌هاي مورد استفاده در ظرف پتري طوري است که جلوي آلودگي را مي‌گيرد. اين در پوش‌ها به سهولت روي ظرف قرار مي‌گيرند و کشت‌هاي سلولي را در مقابل آلودگي حفظ مي‌کنند. در ادامه روش صحيح استفاده از ظروف پتري بيان شده است.

بالن حجمي چيست

بالن حجمي يا بالن ژوژه يکي از شيشه آلات آزمايشگاهي پر کاربرد مي‌باشد. از اين وسيله آزمايشگاه شيمي براي رقيق کردن محلول با غلظت معين و همچنين براي تهيه محلول هاي سنجيده يا استاندارد استفاده مي‌شود. اين نوع بالن داراي يک گردن بلند است که بر روي آن خط نشانه‌اي قرار دارد. بالن‌هاي حجمي دقت بالايي داشته و فقط مي‌توان حجم نوشته شده روي آن را به کمک آن از محلول حجم سنجي کرد. بالن حجمـي را معمولا بايد با قيف شيشه اي که در دهانه آن قـرار مي گيرد، پر کرد. نخست مي توان مايع يا محلول را با سرعت تا رسيدن سطح آن به نزديک خط نشانه در بالن حجمي ريخت. براي پر کردن بالن تا خط نشانه، بهتر است از قطره چکان کمک گرفت و با ريختن قطره قطره محلول موردنظر، آن را به طور دقيق به خط نشانه رساند. اين عمل را اصطلاحا به حجم رسانيدن مي نامند.

هود آزمایشگاهی :

نوعی تهویه ی محفظه دار میباشد. آزمایشهایی را که تولید گازهای سمی می کنند در آن انجام می دهند تا بخارهای سمی به وسیله ی تهویه ی آن، به هوای بیرون آزمایشگاه برود.

کوره :

دستگاهی است که برای گرم کردن مواد به مدت طولانی به کار می رود.

درپوش :

لاستیکی یا چوب پنبه ای است و برای بستن سر لوله ی آزمایش، ارلن مایر، بالن و … به کار می رود.

لوله ی رابط :

لوله ای شیشه ایست که با گرم کردن روی آتش می توان آن را خم کرد. برای وصل کردن ظرفها ( ارلن، بالن و … ) به کار میرود.




:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: